15 Şubat 2013
tarihli ve 28560 sayılı Resmi Gazete’de Bireysel Katılım Sermayesi Hakkında
Yönetmelik yayımlandı.
Hatırlanacağı üzere, 29 Haziran 2012 tarihli ve 28338 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 6327 sayılı Kanun’un 10 uncu maddesi ile Gelir Vergisi Kanunu’na eklenen geçici 82 nci maddeyle;
Hatırlanacağı üzere, 29 Haziran 2012 tarihli ve 28338 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 6327 sayılı Kanun’un 10 uncu maddesi ile Gelir Vergisi Kanunu’na eklenen geçici 82 nci maddeyle;
-
Bireysel katılım yatırımcılarına (“BKY”), Hazine Müsteşarlığı ve Maliye Bakanlığı'nca belirlenen esaslar dahilinde şirketlere koydukları sermaye miktarının yüzde 75'ini, iktisap ettikleri tam mükellef anonim şirketlere ait iştirak hisselerini en az iki tam yıl elde tutma şartıyla, Gelir Vergisi matrahından gider olarak indirebileceğine,
-
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, TÜBİTAK ile KOSGEB tarafından belirlenen araştırma, geliştirme ve yenilikçilik programları kapsamında son 5 yıl içinde projesi desteklenen kurumlara iştirak sağlayan bireysel katılım yatırımcıları için bu oranın, yüzde 100 olarak uygulanacağına,
-
Diğer taraftan yıllık indirim tutarı, 1 milyon lirayı aşamayacağına,
-
İlgili yıl kazancından indirilemeyen kısmın, izleyen yıllarda bu yıllar için belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak dikkate alınacağına,
ilişkin hükümler
getirilmiştir.
Yapılan bu
düzenleme hakkında Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı tarafından hazırlanan
Bireysel Katılım Sermayesi Hakkında Yönetmelik bugünkü Resmi Gazete'de
yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Yönetmelikte ile
yapılan açıklamalardan öne çıkan hususlar aşağıdaki şekilde özetlenebilir.
1.
Devlet Desteğinden Yararlanma Şartları
Yönetmeliğe göre
yukarıda belirtilen devlet desteğinden yararlanılabilmesi için;
-
BKY’lerin Hazine Müsteşarlığı tarafından bu Yönetmelikte belirtilen kriterleri yerine getirmelerinin ve iktisap ettikleri tam mükellef girişim şirketlerine ait iştirak hisselerini en az iki tam yıl elde tutmalarının şart olduğu,
-
İki yıllık sürenin, girişim şirketi adına açılan ortaklık banka hesabına nakdi sermayenin yatırıldığı tarihte başlayacağı,
-
İki yıllık sürenin başlaması ve BKY tarafından taahhüt edilen sermayenin vergi desteğinden yararlanabilmesi için ilgili taahhüt tutarının nakit olarak ortaklık banka hesabına yatırılmasının zorunlu olduğu,
belirtilmiştir.
Ayrıca aynı
Yönetmelikte, Gelir Vergisi Kanununun geçici 82 nci maddesinde zikredilen;
-
BKY’lerin, VUK’un değerlemeye ait hükümlerine göre hesapladıkları hisselerin tutarlarının %75’ini yıllık beyannamelerine konu kazanç ve iratlarından, hisselerin iktisap edildiği dönemde indirebileceği,
-
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu ile Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenen araştırma, geliştirme ve yenilikçilik programları kapsamında, vergi desteği için Hazine Müsteşarlığına başvurulan tarihten itibaren projesi son beş yıl içinde desteklenmiş girişim şirketlerine iştirak sağlayan BKY’ler için bu oranın %100 olarak uygulanacağı,
-
Yıllık indirim tutarının 1.000.000 TL’yi aşamayacağı
hükümlerine yer
verilmiştir.
2.
Bireysel Katılım Yatırım Lisansı Şartları
Aynı
Yönetmelikte, BKY olarak faaliyette bulunan gerçek kişilerin vergi desteğinden
yararlanabilmeleri için BKY lisansına sahip olmaları gerektiği
açıklanmıştır.
Yönetmeliğe
göre, BKY’lerin lisans sahibi olması için aşağıda yer alan yüksek gelir veya
servete sahip yatırımcı ya da tecrübeli yatırımcı tanımlarındaki şartlardan
herhangi birini taşıması gerekmektedir:
a) Yüksek gelir
veya servete sahip yatırımcılar;
1) Lisans
almadan önceki iki takvim yılı için, yıllık gelir vergisi beyannamesinde yer
alan gelir unsurlarının gayrisafi tutarları toplamı olarak ifade edilen yıllık
gayrisafi geliri 200.000 TL ve üzerinde olan veya,
2) Müracaat
anında sahip oldukları her türlü menkul ve gayrimenkul varlıklarından oluşan
kişisel servetin toplam değeri 1.000.000 TL ve üzerinde olan yatırımcıları,
ifade
etmektedir. Ancak; ikamet edilen konut veya bu konutu ipotek ederek alınan
herhangi bir kredi, sigorta sözleşmelerinden doğan haklar ve emeklilik primi
şeklinde kazanılan mali haklardan ölüm veya emeklilik halinde ödenecek tutarlar,
kişisel servetin hesaplanmasında dikkate alınmayacaktır.
b) Tecrübeli
yatırımcılar;
1) Banka ve
finansal kuruluşlarda fon veya portföy yöneticisi olarak ya da banka ve finansal
kuruluşların küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin finansmanı, proje
finansmanı veya kurumsal finansman birimlerinde veya girişim sermayesi yatırım
ortaklıkları dahil girişim sermayesi şirketlerinde müdür veya dengi bir
pozisyonda ya da daha üst bir pozisyonda en az iki yıl iş tecrübesine sahip olan
veya,
2) Lisans
alınmadan önce son beş yıl içinde en az iki yıl, yıllık cirosu en az 25.000.000
TL olan bir şirkette genel müdür yardımcısı veya dengi bir pozisyonda ya da daha
üst bir pozisyonda çalışan veya,
3) BKY ağlarının
birine lisans alınmadan önce en az bir yıl süreyle üyeliği bulunan ve müracaat
sırasında 26 ncı maddede belirtilen nitelikleri haiz halka açık olmayan en az üç
şirkette BKY olarak ortak olan veya,
4) Başlangıç
veya büyüme aşamasındaki şirketleri desteklemek amacıyla kurulmuş olan yurt içi
kuluçka merkezlerinde ya da teknoloji geliştirme merkezlerinde en az iki yıl
tecrübesi bulunan ve bu merkezlerdeki başlangıç veya büyüme aşamasındaki en az
üç şirketin her birine en az 20.000 TL sermaye koyan,
kişileri ifade
etmektedir.
Ayrıca aynı
Yönetmelikte, lisans başvurusunda aranan belgeler, lisans süresi, lisans devri,
lisans bilgisinin saklanması, lisansın iptalini gerektiren durumlar hakkında
açıklamalara yer verilmiştir.
3.
Yatırım Yapılacak Şirketlerin Nitelikleri
BKY’lerin devlet
desteğinden yararlanabilmesi için sermaye koydukları şirketin Türk Ticaret
Kanununa tabi bir anonim şirket olması zorunlu tutulmuştur. BKY’lerin devlet
desteğinden yararlanabilmesi için iktisap ettikleri hisselere ait şirketin
aşağıdaki şartlara haiz olması gerekmektedir:
a) Şirketin
BKY’nin iştirakinden önceki son iki mali yıldaki net satışlarının
yıllık 5.000.000 TL’den fazla olmaması.
b) En fazla
elli çalışanı bulunması.
c) Şirketin,
BKY’nin kendisine, eşine, kendisinin veya eşinin altsoyu ve üstsoyu ile üçüncü
derece dahil yansoy hısımlarına ve kayın hısımlarına idaresi, denetimi veya
sermayesi bakımından doğrudan veya dolaylı olarak bağlı bulunmaması ya da nüfuzu
altında olmaması.
ç) Başka bir
şirketin kontrolünde olmaması.
d) Müsteşarlıkça
belirlenen ve aşağıda belirtilen devlet desteği sağlanacak sektörlere ilişkin
listedeki sektörlerde veya faaliyetlerde bulunması.
e) Paylarının
halka arz edilmemiş olması.
4.
Yatırım Sınırı ve Faaliyet Alanları
Yönetmelikte, en
az iki lisanslı BKY tarafından bir girişim şirketine beraber yatırım yapılması
durumunda, bu yatırımlar BKY ortak yatırımları olarak adlandırılmaktadır.
BKY’ler, bu ortak yatırımlar hariç, lisanslarının beş yıllık geçerlilik
döneminde bireysel olarak en fazla yirmi farklı anonim şirkete yaptıkları
yatırım için devlet desteği alabileceklerdir. Bu sınırı aşan yatırımlar için
devlet desteği sağlanmayacaktır. Aşağıda yer alan devlet desteği sağlanacak
sektörlere ilişkin listedeki sektör veya faaliyetler dışındaki BKS yatırımları
devlet desteğinden yararlandırılmayacaktır.
A.
Tarım, Avcılık ve Ormancılık
-
Bitkisel Ürünlerin Yetiştirilmesi; Bostan, Meyve ve Sebze Yetiştirilmesi (Bu başlıkta adı geçen ürünlerin yalnızca sertifikalı tohumlarının veya fidanlarının üretimi ve destek kapsamındadır.)
B.
İmalat Sanayii
-
Gıda ürünleri ve içecek imalatı(1551(alkollü içecekler,1552 (şarap),1553 (bira ve malt) hariç)
-
Tekstil ürünleri imalatı
-
Kürk hariç, giyim eşyası imalatı
-
Derinin tabaklanması, işlenmesi; bavul, el çantası, saraçlık, koşum takımı ve ayakkabı imalatı
-
Ağaç ve mantar ürünleri imalatı (mobilya hariç); hasır ve buna benzer, örülerek yapılan maddelerin imalatı
-
Kâğıt ve kâğıt ürünleri imalatı
-
Kok fırını ürünleri imalatı
-
Rafine edilmiş petrol ürünleri imalatı
-
Kimyasal madde ve ürünlerin imalatı
-
Plastik ve kauçuk ürünleri imalatı
-
Metalik olmayan diğer mineral ürünlerin imalatı
-
Ana metal sanayii
-
Makine ve teçhizatı hariç; metal eşya sanayii
-
B.Y.S. Makine ve teçhizat imalatı (Harp araç ve gereçleri ile silah, mühimmat ve patlayıcı madde üretimi yatırımlarında; Milli Savunma Bakanlığından tesis kuruluş izni, av malzemeleri, nişan tabancası, av bıçakları ve tekel dışı bırakılan patlayıcı maddeleri ve benzerlerinin imali yatırımlarında; İçişleri Bakanlığı’ndan kuruluş izni ve ses ve gaz fişeği atabilen silahların üretimi yatırımlarında; Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’ndan kuruluş ve ön izin belgesi alınması ön koşuldur.)
-
Büro, muhasebe ve bilgi işlem makineleri imalatı
-
B.Y.S. Elektrikli makine ve cihazların imalatı
-
Radyo, televizyon, haberleşme teçhizatı ve cihazları imalatı
-
Tıbbi araç ve gereçler, ölçme, kontrol, test, seyrüsefer vb. Amaçlı alet ve cihazların imalatı (optik aletler hariç)
-
Optik aletler ve fotoğrafçılık teçhizatı imalatı
-
Saat imalatı
-
Motorlu kara taşıtı, römork ve yarı-römork imalatı
-
Diğer ulaşım araçlarının imalatı
-
Mobilya imalatı; B.Y.S. Diğer imalat
-
Geri kazanım
C.
Ulaştırma, Haberleşme ve Depolama Hizmetleri
-
Telekomünikasyon
D. İş
Faaliyetleri
-
Bilgisayar yazılım danışmanlığı, program üretimi ve temini
-
Veri işleme
-
Veri tabanı faaliyetleri
-
Bilgisayarlarla ilgili diğer faaliyetler
-
Mühendislik ve fen bilimleri ile ilgili araştırma ve deneysel geliştirme faaliyetleri
E.
Diğer Toplumsal, Sosyal ve Kişisel Hizmet Faaliyetleri
-
Kanalizasyon, çöp ve atıkların toplanması, hıfzıssıhha ve benzeri hizmetler
-
Sinema ve video yapımı ve dağıtım
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder