23 Kasım 2011 Çarşamba

4458 SAYILI GÜMRÜK KANUNUNDA VE 5607 SAYILI KAÇAKÇILIKLA MÜCADELE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

4458 SAYILI GÜMRÜK KANUNUNDA VE 5607 SAYILI KAÇAKÇILIKLA MÜCADELE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının ikinci bendinin (a) alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
"a) Gümrük idaresi veya gümrük idareleri" deyimi, merkez ve taşra teşkilatında gümrük mevzuatında belirtilen iş ve işlemleri bizzat yürütülen birimleri;"
"26. "Gümrüklenmiş değer" deyimi, uluslararası kıymet sözleşmesine göre belirlenecek; ithal eşyası için eşyanın CIF kıymeli ile gümrük vergileri toplamını, ihraç eşyası için FOB kıymeti ile gümrük vergileri toplamını;"
MADDE 2- 4458 sayılı Kanunun 177 nci maddesinin birinci fıkrasının (l) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fikralar eklenmiştir.
"1) 234 üncü maddesinin yedinci fıkrası, 235 inci maddesinin altıncı ile yedinci fıkrası ve 237 nci maddesinin üçüncü fıkrası ile yedinci fıkrasında belirtilen eşya,"
"4. Tasfiye edilmesine karar verilen eşyanın bulunmaması halinde, bu eşyanın gümrüklenmiş değeri kadar para cezası alınır."
MADDE 3- 4458 sayılı Kanunun 231 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 231- 1. Bu Kanun hükümlerine göre idari yaptırım kararı verilmesinde, fiili gerçekleştiren kişilerin kasıtlı olup olmadıkları aranmaz.
2. Bu Kısım hükümlerine göre ceza verilmesi, bu eylemleri yapanlar hakkında diğer idari yaptırımların uygulanmasına engel teşkil etmez.
3. Bu Kanun hükümlerine göre idari yaptırımın kararları üç yıl içinde karara bağlanıp tebliğ edilmediği takdirde zamanaşımına uğrar.
4. Kesinleşen idari para cezaları 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre takip ve tahsil edilir. "
MADDE 4- 4458 sayılı Kanunun 234 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan "gümrük vergisi" ibaresi "ithalat vergileri", "gümrük vergisinden" ibaresi "ithalat vergilerinden", birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan 'gümrük vergisine" ibaresi "ithalat vergilerine", "gümrük vergisinden" ibaresi "ithalat vergilerinden", birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan "gümrük vergisinden" ibaresi "ithalat verglerinden" olarak değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"7. Özel kanunları gereğince gümrük vergilerinden kısmen veya tamamen muaf olarak ithal edilen eşyayı, ithal amacı dışında başka bir kullanıma tahsis eden, satan veya devreden ya da bu özelliğini bilerek satın alan veya kabul eden kişiden söz konusu eşyaya ilişkin gümrük vergileri alınır ve gümrüklenmiş değer kadar idari para cezası verilir. Söz konusu eşya 177 ila 180 inci madde hükümlerine göre tasfiyeye tabi tutulur."
MADDE 5- 4458 sayılı Kanunun 235 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 235- 1. Genel düzenleyici idari işlemlerle ithali yasaklanan eşyayı serbest dolaşıma sokan kişiye, eşyanın gümrüklenmiş değerinin dört katı idarî para cezası verilir. Eşyanın değersiz, artık veya atık madde olması durumunda, idari para cezası; dökme halinde gelen eşya için ton başına yirmibin Türk Lirası, ambajlı gelmesi halinde kap başına dört yüz Türk Lirası olarak hesaplanır.
2. İthali lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk veya yeterlilik belgesine tâbi olan eşyayı, aldatıcı işlem ve davranışlarla serbest dolaşıma sokan kişiye eşyanın gümrüklenmiş değerinin iki katı idari para cezası verilir. Eşyanın değersiz, artık veya atık madde olması durumunda, idari para cezası; dökme halinde gelen eşya için ton başına beşbin Türk Lirası, ambalajlı gelmesi halinde kap başına yüz Türk Lirası olarak hesaplanır.
3. Genel düzenleyici idari işlemlerle ihracı yasaklanan eşyayı ihraç eden kişiye, eşyanın gümrüklenmış değerinin iki katı idarî para cezası verilir. İhracı, lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli kııruluşların vereceği uygunluk veya yeterlilik belgesine tabi olan eşyayı aldatıcı işlem ve davranışlarla ihraç eden kişiye, eşyanın gümrüklenmiş değerinin yarısı kadar idarî para cezası verilir.
4. Yukarıdaki fıkralarda tanımlanan fiiller teşebbüs aşamasında kalmış olsa bile, tamamlanmış gibi cezalandırılır.
5. Yolcuların, gümrük mevzuatına göre zatî ve hediyelik eşya kapsamı dışında olup beyanlarına aykırı olarak üzerlerinde, eşyası arasında veya taşıma araçlarında çıkan ya da başkasına ait olduğu halde kendi zati eşyasıymış gibi gösterdikleri eşyanın gümrük vergileri, gümrük idarelerince iki kat olarak alınır ve eşya sahibine teslim edilir.
6. Beşinci fıkrada belirtilen eşya, gümrük vergileri ödenmediği takdirde, gümrüğe terkedilmiş sayılır.
7. Birinci ve ikinci fıkrada beliıtilen eşya, 177 ila 180 inci madde hükümlerine göre tasfiyeye tabi tutulur."
MADDE 6- 4458 sayılı Kanunun 236 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"1. Gümrük antrepoları veya geçici depolama yerlerindeki serbest dolaşımda bulunmayan eşyanın, gümrük idaresinin izni olmadan kısmen veya tamamen çıkarılması halinde veya yapılan sayımlarda kayıtlara göre eşyanın bir kısmının noksan olduğunun anlaşılması halinde, 184 üncü veya 189 uncu madde hükümleri uyarınca noksan çıkan eşyanın ithalat veya ihracat vergilerinin yanı sıra, gümrüklenmiş değerinin iki katı idari para cezası alınır."
"3. Yapılan inceleme ve denetlemeler sonucunda, gümrüksüz satış mağazalarından hak sahibi olmayanlara satış yapılması veya hak sahibi olmakla birlikte limit üstü satış yapılması halinde, eşyaya ait gümrük vergileri ile bu vergilerin üç katı idari para cezası alınır."
MADDE 7- 4458 sayılı Kanunun 237 inci maddesinin birinci ve üçüncü fıkralarında yer alan "veya acentaları" ibaresi "acentaları veya diğer yetkilileri", üçüncü fıkrasında yer alan "eşyaya el konularak müsadere olunur" ibaresi "eşyanın 177 ila 180 inci madde hükümlerine göre tasfiyeye tabi tutulmasına karar verilir", altıncı fıkrasında yer alan "veya acentalardan" ibaresi "acentaları veya diğer yetkililerinden" olarak değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"7. Türkiye Gümrük Bölgesine giriş yapanlar içerisinde özet beyan verilmeksizin eşya getirildiğinin Kanunun 35/ B maddesinin altıncı fıkrasında sayılan hallerden sonra gümrük idaresine bildirilmesi veya gümrük idaresince belirlendiği durumlarda, bu eşyanın daha önce verilmiş olan özet beyanlardan biri ile ilişkili olmadığının anlaşılması veya eşya için özet beyan vermekle yükümlü olan kişinin tespit edilememesi halinde, eşyayı Türkiye Gümrük Bölgesine getiren kişi tarafından eşyanın yanlışlıkla mahrecinden fazla olarak yüklenmiş olduğu gümrük idaresince belirlenecek süre içinde kanıtlanamadığı takdirde, söz konusu eşyanın 177 ila 180 inci madde hükümlerine göre tasfiyeye tabi tutulmasına karar verilir ve eşyanın CIF kıymeti kadar para cezası alınır. "
MADDE 8- 4458 sayılı Kanunun 239 uncu maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"2. Gümrük vergileri ödenmek suretiyle ihraç edilebilen eşyayı, gümrük işlemlerine tâbi tutmaksızın veya gümrük vergileri kısmen veya tamamen ödenmeksizin Türkiye Gümrük Belgesinden çıkaranlardan eşyanın gümrük vergilerinin iki katı idari para cezası alınır."
MADDE 9- 4458 sayılı Kanunun 241 inci maddesinin altıncı fıkrasının (a) bendinin sonunda yer alan "yanaşması" ibaresinden sonra gelmek üzere "ile yükü bulunmadığı halde yükü olmadığının vcva başka bir limana çıkarıldığının veya avarya olduğunun kanıtlanamaması." ibaresi eklenmiştir.
MADDE 10- 21/03/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının sonuna "Eşyanın gümrük vergilerinden muaf olması halinde, verilecek ceza üçte birinden yarısına kadar indirilir" ifadesi eklenmiş ve aynı maddesinin onüçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
(13) Eşyayı, gümrük kapıları dışından çıkaran kişi, altı aydan iki yıla kadar hapis ve beşbin güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır
MADDE 11- 5607 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin üçüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiş ve fıkra numaraları buna göre teselsül ettirilmiştir.
"(4) Muhafazası özel tesis ve tertibatı gerektiren veya miktar bakımından fazla olan eşya. Özelliklerine göre doğrudan ilgili idarelere, bunun mümkün olmaması halinde İçişleri Bakanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca belirlenecek usul ve esaslara göre mahallin en büyük mülkî amirinin uygun göreceği yerlere konulur.
(5) Bu Kanun uyarınca el konulan tütün ve tütün mamulleri ile alkollü içkilerle ilgili olarak yakalamayı yapan birim lurafından numune alınarak dava müddetince usulüne uygun muhafaza edilmek üzere en yakın gümrük idaresine gönderilir. Yakalamayı yapan birim tarafından birinci fıkraya göre gerekli tespitler yapıldıktan sonra mahallin en büyük mülki idare amirinden imha onayı alınır. Bu onay üzerine yakalayan birim koordinatörlüğünde, sağlık il müdürlüğü, çevre ve şehircilik il müdürlüğü ve gümrük idaresi temsilcilerinin nezaretinde eşya imha edilir veya imha edecek kurum, kuruluş veya işletmeye teslim edilir. İmha işlemleri bir tutanağa bağlanır.
(6) 3/1/2002 tarihli ve 4733 sayılı lütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanuna göre el konulan tütün ve tütün mamulleri ile alkollü içkilerle ilgili olarak, yakalamayı yapan birim tarafından numune alınmasını müteakip mahallin en büyük mülki idare amirinden imha onayı alınır Bu onay üzerine yakalayan birim koordinatörlüğünde, sağlık il müdürlüğü, çevre ve şehircilik il müdürlüğü temsilcilerinin nezaretinde eşya imha edilir veya imha edecek kurum, kuruluş veya işletmeye teslim edilir. İmha işlemleri bir tutanağa bağlanır. Bu eşyanın muhafazası, depolanması, yüklenmesi, boşaltılması, nakliyesi ve imhası gibi nedenlerle yapılan masraflar Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından karşılanır.
(7) Birinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralar uyarınca elkonulan ve alıkonulan her türlü eşya ve taşıma araçlarının muhafazası, depolanması, yüklenmesi, boşaltılması ve nakliyesi gibi nedenlerle yapılan masraflar, gümrük idaresince karşılanır."
MADDE 12- 5607 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(1) Bu Kanunda tanımlanan suçların konusunu oluşturması dolayısıyla müsadere yaptırımının uygulanabileceği eşya sahibine iade edilemez. Bu eşya hakkında elkoyma tarihinden itibaren üç ay içinde kamu davasının açılmaması veya kamu davası açılsa dahi kovuşturmanın sonuçlanmaması halinde derhal tasfiye edilir. Ancak eşyanın:
a) Zarara uğraması, değerinde esaslı ölçüde kayıp meydana gelme tehlikesinin varlığı halinde üç gün.
b) Muhafazasının ciddi külfet oluşturması halinde onbeş gün içinde, eşyadan numune alınmasının mümkün olduğu durumlarda numune alınarak, mümkün olmaması halinde ise gerekli tespitler yapılarak derhal tasfiye edilir."
MADDE 13- 5607 sayılı Kanunun;
a) 3 üncü maddesinin başlığından "ve kabahatler" ibaresi ile birinci fıkrasında yer alan "belirlenen" ibaresi.
b) 4 üncü maddesinin birinci, ikinci ve beşinci fıkralarında yer alan "ve kabahatlerin" ibaresi.
c) 5 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "veya kabahatlerden" ibaresi.
ç) 15 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "ve kabahatler" ibaresi ile "veya mülkiyetin kamuya geçirilmesi" ibaresi,
d) 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan "veya kabahat" ibaresi,
e) 23 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan "ya da mülkiyetinin kamuya geçirilmesine" ve dördüncü fıkrasında yer alan "ya da mülkiyetinin kamuya geçirilmesi" ibareleri,
madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 14- 5607 sayılı Kanunun;
a) 3 üncü maddesinin altıncı, sekizinci, dokuzuncu, onuncu, onbirinci, onbeşinci, onaltıncı ve onyedinci fıkraları,
b) 6 ncı maddesinin birinci, ikinci ve üçüncü fıkraları,
c) 7 nci maddesinin ikinci fıkrası,
ç) 8 inci maddesi,
d) 14 üncü maddesi,
e) 16 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi,
f) 17 nci maddesinin birinci fıkrası,
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 15- 5607 sayılı Kanunun,
a) 15 inci maddesinin binncı fıkrasında ver alan "yaptırımlarının" ibaresi yaptırımının",
b) 16 ncı maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "hallerinde" ibaresi "halinde",
olarak değiştirilmiştir.
MADDE 16-5607 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesinin;
1) Birinci fıkrasında yer alan "1/1/ 2012" ibaresi "1/1/2015" şeklinde,
2) Üçüncü fıkrası; "(3) 11 inci maddenin altıncı fıkrasında öngörülen usul ve esaslar yürürlüğe konuluncaya kadar mevcut düzenlemelerin bu kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilir."
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE. 17- 5607 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 6 - (1) Bu Kanunun yürürlüğe girdigi tarihten önce gümrük idaresine teslim edilen tütün, tütün mamulleri ve alkollü içkiler numune alınarak gümrük idaresince imha edilir.
(2) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihler, önce gümrük idaresine teslim edilmemiş tütün, tütün mamulleri ve alkollü içkiler 11 inci maddenin beşınci ve altıncı fıkraları uyarınca imha edilir.
(3) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce elkonulan eşya hakkında bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde kamu davasının açılmaması veya kamu davası açılsa dahi kovuşturmanın sonuçlanmaması halinde derhal tasfiye edilir."
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 5607 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin sekiz, dokuz, on, onbir, onüç, onbeş ve onaltıncı fıkraları, 6 ncı maddesinin bir, iki ve üçüncü fıkraları ve 7 nci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca işlem yapılmak üzere Cumhuriyet Savcılarına intikal ettirilen dosyalarla ilgili olarak, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihle,
a) İdari para cezası hakkında karar verilmemiş olan dosyalarda Cumhuriyet Savcılarınca görevsizlik kararı verilerek dosya ilgili gümrük müdürlüğüne gönderilir
b) Mülkiyetin kamuya geçirilmesi hakkında karar verilmemiş olan dosyalarda sulh ceza mahkemesince görevsizlik kararı verilerek dosya ilgili gümrük müdürlüğüne gönderilir.
c) Cumhuriyet savcısınca idari para cezası, sulh ceza mahkemesince mülkiyetin kamuya geçirilmesi hakkında karar verilmiş ancak başvuru süresi geçmemiş olan dosyalarda, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren on beş gün içinde ilgili idari yargı merciine başvuru yapılabilir
ç) İdari para cezası veya mülkiyetin kamuya geçirilmesi hakkındaki kararlara karşı süresi içinde başvuru yapılan dosyalarda, sulh ceza mahkemesince görevsizlik kararı verilerek dosya ilgili olan yargı merciine gönderilir.
d) İdari para cezası veya mülkiyetin kamuya geçirilmesi hakkındaki kararlara karşı yapılan başvuru üzerine mahkemece karar verilmiş ancak itiraz süresi geçmemiş olan dosyalarda, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yedi gün içinde ilgili idari yargı merciine itiraz edilebilir.
e) İdari para cezası veya mülkiyetin kamuya geçirilmesi hakkındaki kararlara karşı yapılan başvuru üzerine mahkemece verilen karar, karşı süresi içinde itiraz edilmiş olan dosyalarda, ağır ceza mahkemesince görevsizlik kararı verilerek dosya ilgili idari yargı merciine gönderilir.
f) Kesinleşmiş olan idari para cezası ve mülkiyetin kamuya geçirilmesi kararları 5607 sayılı Kanunun mülga hükümleri uyarınca takip ve tahsil edilir.
MADDE 18- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE l9- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

GENEL GEREKÇE
5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 5 inci maddesinde bu Kanunun genel hükümlerinin özel ceza kanunları ve ceza içeren kanunlardaki suçlar hakkında da uygulanacağı düzenlenmiştir. 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 3 üncü maddesinde de, bu Kanunun genel hükümlerinin diğer kanunlardaki kabahatler hakkında da uygulanacağı hükme bağlanmıştır. Bu hükümler gereğince 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununun suç ve kabahate ilişkin genel düzenlemelerinin 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununa uyumlu hale getirilmesi gerektiğinden 4926 sayılı Kanunu yürürlükten kaldıran 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu yürürlüğe girmiştir.
Ancak, 5607 sayılı Kanunda yer alan kabahat fiillerinin birçoğu ya da bu kabahat fiillerinin benzerleri aynı zamanda 4458 sayılı Gümrük Kanununda kabahat olarak düzenlenmiş ve ayrı cezalar öngörülmüştür. 5607 sayılı Kanunda yer alan kabahatlerin ancak kasten işlenebileceği hükme bağlanmışken, 4458 sayılı Kanunda idari para cezası verilebilmesi için söz konusu fiillerin taksirle işlenmesi yeterli görülmüştür.
Gümrük idareleri, fiilin 4458 sayılı Kanunda da yer alması halinde, hem 4458 sayılı Kanun hükümleri uyarınca idari para cezası düzenlenmekte hem de fiilin kasıtla işlenip işlenmediği hususunu mahkemelerin takdirinde görmeleri nedeniyle, fiilde kasıt unsuru bulunup bulunmadığı yönünden araştırma yapmaksızın 5237 sayılı Kanun ve 5607 sayılı Kanun hükümleri uyarınca konu Cumhuriyet Başsavcılığına intikal ettirilmektedir.
5607 sayılı Kanundaki idari para cezalarını vermeye Cumhuriyet Savcısı, 4458 sayılı Kanundaki idari para cezalarını vermeye gümrük idarelerinin amirleri veya yardımcıları yetkilidir. Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu hükümlerine göre düzenlenen idari para cezalarına itiraz adli yargıda, Gümrük Kanunu hükümlerine göre düzenlenen idari para cezasına itiraz ise idari yargıda yapılmaktadır.
Aynı fiil için birden fazla Kanunda hüküm bulunması, aynı fiil için iki ayrı ceza uygulanmasına ve iki ayrı dava açılmasına, gümrük idarelerinin yanı sıra yargının yükünün de artmasına neden olmaktadır. 22.02.2011 tarihi itibarıyla taraf olduğumuz gümrük cezalarına ilişkin idari dava sayısı 11.983 iken kaçakçılık davası sayısı 62.997'dir. Dava sayısının yüksek olmasının diğer sebepleri, Bakanlık işlem hacminin yüksek olması, davaların her beyanname için ayrı açılması, geriye dönük taramalar ve müşterek-müteselsil sorumluk ve kabahat iştirak müessesesi olarak sıralanabilir.
Tasarı ile hem 5607 sayılı Kanunda "kabahat", hem de 4458 sayılı Kanunda "kabahat" olarak düzenlenen fiillere ilişkin düzenlemeler 5607 sayılı Kanundan çıkarılmakta, iki kanunda yer alan mükerrer hükümlerin netleştirilmesi ve mevzuatın sadeleştirilmesi amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
MADDE 1- 5607 sayılı Kanunda yer alan kabahatlere ilişkin düzenlemelerin 4458 sayılı Gümrük Kanununa aktarılması ve bu fiillere ilişkin para cezalarının gümrüklenmiş değer üzerinden belirlenmesi nedeniyle madde ile tanımlar arasına "gümrüklenmiş değer" ibaresi de eklenerek uygulamaya açıklık getirilmesi amaçlanmaktadır.
Ayrıca, gümrük idaresi veya gümrük idareleri deyimi yeniden tanımlanarak Gümrük ve Ticaret Bakanlığı şeklinde örgütlenme sonrası, Bakanlığın gümrük mevzuatı ile ilgili birimlerinin belirlenmesi ile görev ve yetki karışıklığı olmaması amaçlanmıştır.
MADDE 2- Madde ile, 5607 sayılı Kanundan 4458 sayılı Gümrük Kanununa aktarılan kabahat fıiilleri konusu eşyadan tasfiyeye tabi tutulacak olanlarının da tasfiye edilecek eşyalar arasına eklenmesi amaçlanmakta ve maddeye tasfiye edilecek eşyanın bulunmaması haline ilişkin düzenleme eklenmektedir.
MADDE 3- 5607 sayılı Kanunda yer alan kabahatlere ilişkin düzenlemelerin 4458 sayılı Gümrük Kanununa aktarılması nedeniyle madde ile, idari para cezalarına uygulanacak genel hükümler yeniden düzenlenmektedir.
MADDE 4- Madde ile beyan ile denetleme veya teslimden sonra kontrol sonucunda ortaya çıkan noksanlıklar ve buna ilişkin cezai müeyyideler gümrük vergileri yerine daha geniş bir kapsama sahip olan ithalat vergileri tabın üzerinden yeniden düzenlenmektedir.
Madde ile 5607 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin altıncı fıkrasında suç olarak tanımlanmış olan düzenlemenin kabahat fiili olarak 4458 sayılı Gümrük Kanununda düzenlenmiş ve bu fıkraya konu eşyanın tasfiyeye tabi tutulacağına ilişkin hüküm eklenmiştir.
MADDE 5- Madde ile 5607 sayılı Kanunun 3 üncü madeesinin on, onbir ve onüçüncü fıkralarında yer alan düzenlemeler aynen alnarak 4458 sayılı Kanunun 235 nci maddesi olarak düzenlenmiş ve bu fıkralara konu eşyanın tasfiyeye tabi tutulacağına ilişkin hüküm eklenmiştir. Madde ile 4458 sayılı Kanunun 239 uncu maddesine, 5607 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin on beşinci fıkrasında yer alan düzenleme eklenmiştir.
MADDE 6- Madde ile 4458 sayılı Kanunun 235 inci maddesi ve 236 ncı maddesinde yer alan benzer fiillerin birleştirilmesi amaçlanmış ve maddeye gümrüksüz satış mağazaları ile ilgili olarak mevzuat boşluğunu önleyecek düzenleme eklenmiştir.
MADDE 7- Madde ile 4458 sayılı Kanunun 237 nci maddesinin birinci, üçüncü ve altıncı fıkralarına taşıtlara ilişkin özet beyan verebilecek kişilere ilişkin tanım genişletilerek kolaylaştırma sağlanması amaçlanmış, üçüncü fıkrada yer alan ve kabahat fiili konusu eşyaya el konularak müsadere edileceğine ilişkin hüküm mevzuata uyumlu hale getirilmiş ve eşyanın tasfiyeye tabi tutulması hükmü getirilmiştir
Gümrük Kanunun 35/B maddesinde özet beyanın taşıyıcıdan başka kişilerce de verilmesi hüküm altına alınmış olduğundan, taşıtta bulunan tüm eşya için tek bir özet beyan yerine birden fazla özet beyan verilebilecektir. Bu durumda özet beyan fazlalık takibatı taşıyıcıdan başka kişiler nezdinde de yapılabilecektir.
Bununla birlikte, taşıtta bulunan eşya için hiç özet beyan verilmediğinin kanunda belirlenen sürelerden sonra bildirilmesi veya gümrük idaresince anlaşılması ve yükümlülüğün kime ait olduğunun tespit edilememesi halinde, cezai sorumluluğun eşyayı Türkiye Gümrük Bölgesine getiren kişiye ait olduğuna ilişkin düzenleme yapılmıştır.
MADDE 8- Madde ile 4458 sayılı Kanunun 239 uncu maddesine, 5607 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin onbeşinci fıkrasında yer alan düzenleme eklenmiştir.
MADDE 9- Madde ile 5607 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ibare 4458 sayılı Kanunun 241 inci maddesinin altıncı fıkrasına eklenmiştir.
MADDE 10- Madde ile, 5607 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının sonuna 4458 sayılı Kanunun 239 uncu maddesinde yer alan eşyanın gümrük vergilerinden muaf olmasının indirim neden olacağına ilişkin düzenleme eklenmiştir. Yine maddenin onüçüncü fıkrasında eşyanın gümrük kapıları dışından çıkarılması suç fiili düzenlenmiştir.
MADDE 11- Ülkemizin her yerinde kaçak eşya yakalanması ihtimali vardır. Kaçak eşyanın yakalanacağı yerin tahmin edilerek depo yapılması veya depo kiralanması mümkün bulunmamaktadır Böyle bir yol izlenmesi durumunda kamu kaynaklarının verimli ve etkin kullanılmamış olacağı aşikârdır. Bu nedenle, kaçak eşya yakalandığında gümrük idaresi ambarı varsa oraya konulması, yoksa veya eşyanın miktar bakımından fazla olması yada özel tesis ve tertibat gerektirmesi durumunda eşyanın özelliğine göre ilgili idarelere bunun da mümkün olmaması durumunda mülki amirin uygun göreceği yere konulması yönünde düzenleme yapılarak depolama sorununa daha gerçekçi çözüm getirilmektedir.. Bu çözüm şekli 4926 sayılı kanundaki düzenlemeye paraleldir.
Diğcr taraftan, kaçak zannı ile yakalanan tütün, tütün mamulleri ve alkollü içkilerin ise bugüne kadar sahibine iadesi yönünde mahkemesinden karar çıkmadığı gibi mevcut ambarların yaklaşık % 80'i bu tür eşyayla doludur. Ayrıca, Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından söz konusu eşyanın yurt içinde satışı ve kullanımını yasaklaması nedeniyle tamamı imha edilmektedir Ancak, dava açıldıktan sonra bir yıl bekleme zorunluluğu bulunması nedeniyle ambarlarda yığılmalar olmaktadır. Bunun önlenmesi için bu tür eşyanın yakalandığında imhası önerilmiştir. 5607 sayılı Kanun kapsamında olmayıp 4733 sayılı Kanuna göre elkonulan bu türde eşya için de paralel düzenleme yapılmıştır.
MADDE 12- Kaçak eşya için dava açma ve karar verme sürelerinin uzaması nedeniyle eşya ekonomiye kazandırılamadığı gibi beklemekten mütevellit değer kayıpları oluşmakta, imhalık hale gelebilmekte ve imha edilmesi halinde ayrı bir külfet doğmaktadır. Bu nedenle maddede değişiklik yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.
MADDE 13- 5607 sayılı Kanunda yer alan kabahatlere ilişkin düzenlemeler, 4458 sayılı Gümrük Kanununa aktarıldığından madde ile kabahat fiillerine ilişkin olarak Kanunun çeşitli maddelerinde yer alan ibarelerin Kanun metninden çıkarılması amaçlanmıştır.
MADDE 14- 5607 sayılı Kanunda yer alan kabahatlere ilişkin düzenlemeler, 4458 sayılı Gümrük Kanununa aktarıldığından madde ile kabahat fiillerine ilişkin olarak Kanunda yer alan madde ve fıkraların Kanun metninden çıkarılması amaçlanmıştır
MADDE 15- 5607 sayılı Kanunda yer alan kabahatlere ilişkin düzenlemelerin 4458 sayılı Gümrük Kanununa aktarılması nedeniyle, madde ile Kanunun çeşitli maddelerinde gerekli ifade değişiklikleri yapılmaktadır.
MADDE 16- 5607 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten bu yana kaçak eşya depoları kurmak veya mevcut depolardan kiralamak veya satın almak için bütçeye yeterli ödenek konulması mümkün olmamıştır. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nın yeniden örgütlenmesi sürecinde yeni kaynaklar kullanılarak kaçak eşya deposu ihtiyacının karşılanması öngörüldüğünden maddenin uygulama süresinin uzatılması ve bu süre içinde doğabilecek hukuki boşlukların giderilmesi amaçlanmıştır.
MADDE 17- Kaçak zannı ile yakalanan eşyanın yaklaşık %80'i tütün, tütün mamulleri ve alkollü içkilerden oluşmakta, bu durum ambarlarda yığılmalara ve diğer kaçak eşyanın depolanmasında sorunlara yol açmaktadır. Halen ambarlarda bulunan bu tür eşyanın imhası yönünde düzenleme yapılarak kaçak eşya depolanmasındaki sorunların giderilmesi amaçlanmıştır.
Ayrıca tasfiye için, el koyma tarihinden itibaren üç ay içerisinde işlem yapılması yönündeki Kanunun 16 ncı maddesinde yapılan değişikliğe paralel olarak, değişiklik sonrası halen elkonulmuş eşyaya uygulanacak hükümlerde oluşabilecek tereddütleri gıdermek amacıyla da düzenleme yapılmıştır.
GEÇİCİ MADDE- Madde ile bu Kanunda yapılan düzenlemeler nedeniyle mevzuatta boşluk oluşmaması için gerekli olan geçiş maddeleri düzenlenmektedir.
MADDE 18- Yürürlük maddesidir.
MADDE 19- Yürütme maddesidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder